Rzecznik Finansowy

Rzecznik finansowy to urząd państwowy, którego zadaniem jest pomoc klientom instytucji finansowych, których prawa zostały naruszone. Urząd rzecznika finansowego został powołany ustawą o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym i zastąpił Rzecznika Ubezpieczonych. Z tego artykułu dowiesz się jakie są zadania Rzecznika Finansowego i w jakiej sytuacji możesz skorzystać z jego pomocy.

Instytucje finansowe – banki, firmy ubezpieczeniowe, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, firmy pożyczkowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe – to zazwyczaj duże i bogate przedsiębiorstwa. Konsument często stoi na straconej pozycji podczas sporu z instytucją finansową, którą stać na najlepszych prawników. By przeciwdziałać takiej sytuacji parlament powołał urząd Rzecznika Finansowego.

Zadania Rzecznika Finansowego

Zadania Rzecznika Finansowego to:

  1. przyjmowanie skarg na instytucje finansowe (banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy ubezpieczeniowe, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, firmy pożyczkowe, fundusze emerytalne, towarzystwa emerytalne),
  2. prowadzenie postępowania interwencyjnego na wniosek konsumenta, którego reklamacja nie została uznana przez instytucję finansową,
  3. wydawanie opinii (tzw. istotny pogląd) na temat sprawy sądowej toczonej przez konsumenta przeciw instytucji finansowej,
  4. prowadzenie postępowania polubownego między konsumentem, a instytucją finansową,
  5. udzielanie porad klientom instytucji finansowych, dotyczących umowy lub aneksu do umowy,która jest niezrozumiała dla klienta lub niezgodna z prawem,
  6. wnoszenie do Sądu Najwyższego skargi nadzwyczajnej na rażąco niesprawiedliwe orzeczenia sądowe dotyczące rynku finansowego,
  7. występowania do Sądu Najwyższego z wnioskiem o podjęcie uchwały mającej na celu wyeliminowanie występujących w orzecznictwie sądowym rozbieżności,
  8. działalność edukacyjna dotycząca rynku finansowego.

Postępowanie interwencyjne Rzecznika Finansowego

Każdy klient instytucji finansowej, który jest niezadowolony z usługi, może złożyć reklamację. Jeśli reklamacja zostanie odrzucona, konsument nie musi odwoływać się do sądu – może złożyć wniosek o podjęcie interwencji do Rzecznika Finansowego.

W uzasadnieniu wniosku należy wskazać czego dotyczy sprawa, jaki miała przebieg do tej pory oraz swoje zastrzeżenia wobec działania instytucji finansowej, a także argumenty uzasadniające wniosek. Na przykład – bank uniemożliwił klientowi odstąpienie od umowy kredytu lub firma pozabankowa naliczyła zbyt wysokie pozaodsetkowe koszty pożyczki.

Istotny pogląd

Klienci, którzy toczą sprawę sądową z instytucją finansową mogą wystąpić do Rzecznika Finansowego o wydanie opinii na daną sprawę czyli istotnego poglądu. Wprawdzie istotny pogląd Rzecznika Finansowego nie jest wiążący dla sądu ale w uzasadnieniu orzeczenia sąd powinien się do niego odnieść. Bardzo często sądy podzielają stanowisko Rzecznika Finansowego.

Postępowanie polubowne

Konsument, który jest niezadowolony z odrzucenia reklamacji przez instytucję finansową może także wystąpić do Rzecznika Finansowego o rozpoczęcie postępowania polubownego. Celem takiego postępowania jest doprowadzenie do ugody między klientem, a instytucją finansową. Rzecznik Finansowy występuje w tym postępowaniu jako bezstronny mediator.

Przed złożeniem wniosku o rozpoczęcie postępowania polubownego konsument powinien zgromadzić wszystkie dokumenty związane ze sprawą oraz przypomnieć sobie chronologiczny przebieg zdarzeń. Powinien także przyjąć cel, do jakiego zamierza dążyć oraz z których postulatów jest gotów zrezygnować.

Porady Rzecznika Finansowego

Jeśli jakieś zapisy w umowie z instytucją finansową są niezrozumiałe dla klienta tej instytucji albo podejrzewa on, że umowa jest sprzeczna z obowiązującym prawem, to może zasięgnąć opinii ekspertów. Poradę można uzyskać za pośrednictwem poczty elektronicznej (adres [email protected]), poprzez formularz kontaktowy na stronie internetowej, oraz telefonicznie:

22 333 73 28 – dyżur telefoniczny ekspertów z zakresu rynku ubezpieczeniowego, czynny w godzinach 9.00 – 14.00

22 333 73 25 – dyżur telefoniczny ekspertów z zakresu problemów z bankami i na rynku kapitałowym, czynny w godzinach 9.00-16.00

22 333-73-26 lub 22 333-73-27 – dyżur telefoniczny ekspertów Z dziedziny OFE, PPE, IKE oraz IKZE, czynny w godzinach 12.00-14.00

Skarga nadzwyczajna do Sądu Najwyższego

Możliwość składania skargi nadzwyczajnej do Sądu Najwyższego została wprowadzona do polskiego prawa w 2017 r. Złożenie skargi nadzwyczajnej jest możliwe tylko wtedy gdy prawomocne orzeczenie sądu:

  • narusza zasady lub wolności i prawa człowieka i obywatela określone w Konstytucji,
  • narusza prawo przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie,
  • zachodzi oczywista sprzeczność istotnych ustaleń sądu z treścią zebranego w sprawie materiału dowodowego.

Skarga nadzwyczajna może być wniesiona przez niektóre urzędy państwowe. Jednym z tych urzędów jest Rzecznik Finansowy, w zakresie swojej właściwości, czyli rynku finansowego.

Rzecznik Finansowy złożył już kilka skarg nadzwyczajnych, które dotyczyły prawomocnych wyroków sądowych m.in. w sprawie kredytów frankowych, wcześniejszej spłaty kredytu, nieuzasadnionego wpisu do rejestru dłużników, ubezpieczenia niskiego wkładu własnego i innych.

Wnioski o podjęcie uchwały Sądu Najwyższego

Czasami się zdarza, że poszczególne sądy orzekają zupełnie inaczej w takiej samej sprawie. W Polsce nie obowiązuje prawo oparte na precedensie, dlatego każdy sąd może wydać wyrok bez oglądania się na dotychczasowe orzecznictwo.

Te rozbieżności w orzecznictwie może wyeliminować jedynie uchwała Sądu Najwyższego. Rzecznik Finansowy jest jednym z urzędów państwowych, który może wystąpić do Sądu Najwyższego o podjęcie takiej uchwały. Do tej pory Rzecznik Finansowy złożył 9 takich wniosków. Najbardziej znany z nich dotyczy zasad, według których klient i bank powinien rozliczyć kredyt frankowy uznany za nieważny.

Działalność edukacyjna Rzecznika Finansowego

Na stronie internetowej Rzecznika Finansowego można znaleźć ciekawe informacje dotyczące rynku finansowego, raporty, a także ostrzeżenia przed różnymi oszustwami. Rzecznik Finansowy organizuje także coroczny konkurs na najlepszą rozprawę habilitacyjną i doktorską oraz pracę magisterską i licencjacką z zakresu ochrony klienta na rynku finansowym.

Kopiowanie tego artykułu jest dozwolone pod warunkiem zachowania linku do źródła: Rzecznik Finansowy

Dodaj komentarz